Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ételünk az életünk 1.rész

2011.10.15

 

Banán

Orvosi kutatások kimutatták, hogy gyomorfekély ellen kiválóan alkalmazható, ugyanis a gyomornyálkahártya védőrétegét erősíti a kevésbé érett banán rendszeres fogyasztása. Azt is megfigyelték, hogy a vér káros koleszterinszintjét csökkenti, a jó típusú HDL-koleszterin értéke viszont 30 százalékkal emelkedik. Sok B1-, B6-vitamint,

Barna rizs - hántolatlan rizs

Emésztési zavarokkal küzdők számára kitűnő gyógyító étel a rizs. Hasmenéskor víz- és sóveszteség keletkezik a szervezetben, ezt gyorsan és hatásosan pótolja ez az, energiában gazdag, könnyen emészthető étel. A barna rizs fogyasztása csökkenti a "rossz" (LDL) koleszterint, de szinten tartja a "jó" (HDL) koleszterint - infarktus ellen védő - szintjét. Ugyancsak fontos szerepet játszik a vesekőképződés megelőzésében, valamint a rák kialakulásának veszélyét is csökkenti. Rendkívül jó hatással van az idegrendszerre, rendszeres fogyasztása oldja a depressziót. A barna rizs jól felszívja a mérgező salakanyagokat, és ezáltal tisztítja a beleket.

Brokkoli

Akinek étrendjén rendszeresen szerepel a brokkoli, jelentősen csökkenti a rák kockázatát. Sok karotint és C-vitamint tartalmaz, de megtalálható benne a B1-, B2-vitamin és a vas is. Kitűnően alkalmazható a fogyókúrában is. Ajánlatos 2-3 naponta fogyasztani belőle. Kalóriatartalma: 100 g / 30 kcal / 110 kJ

Búzakorpa

A búzakorpa rendszeres fogyasztása sok szempontból fontos: szabályozza a bélműködést, jó hatással van a székrekedés ellen. Orvosi kutatások bizonyítják, hogy a rostokban gazdag táplálkozás csökkenti a vastagbélrák kialakulását. Ugyanis a rostok növelik a széklet mennyiségét, ennek következtében a lehetséges rákkeltő anyagok felhígulnak, gyorsabban haladnak át, s ürülnek a bélrendszerből, így csökkentve a behatás idejét. A búza magas rozstartalma mellet sok B1-, B2-, B3-, B6-vitamint és vasat tartalmaz. Ajánlatos naponta 3 evőkanállal elfogyasztani, például joghurtba keverve. Kalóriaérték: 100 g / 540 kcal / 2160 kJ

Cékla

A cékla antociántartalma segít a daganatos betegségek megelőzésében, ugyanis az antocián a rák bizonyos stádiumában gátolja a szövetburjánzást. Emellett a népi gyógyászat vérjavító és vérképző hatása miatt is használja, valamint ajánlják érelmeszesedés és májbetegség esetén. Jó vizelethajtó, és elősegíti az emésztést. Magas a magnézium-, cink- és szilícium tartalma. Kitűnően alkalmazható fogyókúra esetén. Minél gyakrabban szerepeljen étrendünkben. Kalóriaérték: 100g/42 kcal/177kJ

Citrom

Sok tudós úgy tartja, hogy a C-vitamin bizonyos rákfajták kifejlődését is gátolhatja. Megvédi a sejteket, ezzel gátolja az öregedést. A C-vitamin az egyik legesélyesebb antioxidáns, és mint német kutatók kimutatták, a citrom héjában lévő kémiai anyagok szintén antioxidáns aktivitást mutatnak. A citrom héját se dobjuk el, hanem fogyasszuk el. A C-vitamin mellett jelentős mennyiségű E-vitamint tartalmaz. Kalóriaérték: 100g/25 kcal/105 kJ

Cseresznye

Ha valaki sok cseresznyét fogyaszt, nagy az esélye, hogy egészséges fogai lesznek, mert a cseresznyelé gátolja a fogszuvasodást. Rendszeres fogyasztása gátolja az ízületi és köszvényes fájdalmakat. Ajánlatos naponta egy pohár rostos cseresznyelé, illetve idényben friss cseresznye. Kalóriaérték: 100g/54 kcal/243 kJ

Dió, mogyoró

A dió és a mogyoró is nagy mennyiségben tartalmaz rák kialakulását gátló kémiai anyagokat. A dió sok B1-, B2-, B6-, C- és E-vitamint, kalciumot, vasat, magnéziumot tartalmaz. Jelentős az élelmirost-, a fehérje-, valamint az egyszeresen telítetlen zsírsav-tartalma is. Kalóriaérték:100g/669 kcal/2676 kJ
A mogyoró sok B1-, B2-vitamint, kalciumot, magnéziumot, vasat és cinket tartalmaz. Jelentős az élelmirost-, a fehérje-, valamint az egyszeresen telítetlen zsírsav-tartalma is. Kalóriaérték: 100g/648 kcal/2592 kJ

Eper

A népi gyógyászat is használta, de kutatók be is bizonyították, hogy kitűnő vírusölő. A számtalan vírus közül elpusztítja a gyermekbénulást okozót és a herpeszvírust. Csökkenti a vérkoleszterin-szintet, tehát jótékonyan hat a szív- és érrendszerre. Az eper is tartalmaz rákos folyamat kialakulását gátló anyagokat. Egy amerikai felmérés bizonyította, hogy 1271 idős ember közül,akik a legtöbb epret fogyasztották, háromszor kisebb volt bármely daganat kialakulása a többinél. C- és B1-vitamint tartalmaz. Kalóriaérték: 100 g / 30 kcal / 130 kJ

Fejes káposzta

A fejes káposzta rendkívül gazdag abban az anyagban ( mucin ), amely segít a gyomor- és nyombélfekély megelőzésében és gyógyításában. Azt is jó néhány megfigyelés igazolja, hogy ha valaki rendszeresen fogyaszt fejes káposztát, csökken a vastagbélrák kialakulásának veszélye, ez annak köszönhető, hogy a zöldség különösen gazdag rákellenes anyagokban. Sok C-vitamint tartalmaz. Ajánlatos hetente 2-3 alkalommal fogyasztani. Kalóriaérték: 100 g / 30 kcal / 130 kJ

Grapefruit

A  grapefruit csökkenti a vérkoleszterin-szintet ugyanúgy mint az alma. A "jó"  HDL-  koleszterin koncentrációját viszont növelheti rendszeres fogyasztás esetén. Kutatók véleménye szerint, ha valaki rendszeresen sok citrusfélét fogyaszt, csökkenti a rákos betegségek kialakulásának rizikóját, és ezek körében kisebb a halálozási arány. Az utóbbi években arra is rámutattak a táplálkozástudósok, hogy a zsír égetésében is szerepet játszik a grapefruit. Sok C- vitamint, rostot, valamint pektint tartalmaz. Kalóriaérték: 100 g / 38 kcal / l64 kJ

Karfiol

E növény fogyasztása csökkenti a vastagbél-, a gyomor-, a prosztata- és a hólyagrák kialakulásának veszélyét. Közepes C-vitaminforrás. Fogyókúrázóknak különösen ajánlatos. Kalóriaérték: 100 g / 24 kcal / 100 kJ

Kelbimbó

Rendszeres fogyasztása csökkenti a rákos megbetegedések kialakulását. Gazdag karotinban, B1-,B12-,C-,E-vitaminokban és vasban. Fogyókúrás étrendben is bátran használhatjuk. Kalóriaérték: 100 g / 36 kcal / 151 kJ

Kelkáposzta

Azoknak, akik rendszeresen és bőségesen fogyasztják a kelkáposztát, nagyobb esélyük van arra, hogy elkerülik a szájüreg-, a nyelőcső-, a gyomor-, a bél-, a tüdő- és a hólyagrákot. Sok C-vitamint és kevés kalciumot tartalmaz. Kalóriaérték: 100 g / 33 kcal / 138 kJ

Kukorica

A kukoricacsíra-olaj fogyasztása csökkenti a vérkoleszterin-szintet, és jótékony hatású a " jó" koleszterinre is. A kukorica rendszeres  fogyasztása csökkenti a rák kockázatát. Sok E- vitamint és közepes mennyiségű vasat tartalmaz. Kalóriaérték: 100 g / 90 kcal / 431 kJ

Narancs

A narancs rendszeres fogyasztása hozzájárul a vér koleszterin-szintjének csökkenéséhez. Természetesen a narancs is nagy szerepet játszik a rák kialakulásának megelőzésében. Azt régen tudják, hogy a sok C- vitamin milyen jelentős szerepet játszik ebben, de csak a közelmúltban derült ki, hogy a narancs héjának is igen jelentős antioxidáns aktivitása van, megelőzve a citromot és a grapefruitot. A narancsra még inkább igaz, hogy " szőröstül- bőröstül "együk . Fogyókúrázók is fogyaszthatják. Ajánlatos naponta egy narancsot megenni. Kalóriaérték: 100 g /41 kcal / 180 kJ

Olívabogyó, olívaolaj

Az olívaolajat már régóta az egészséges táplálkozás részének tekintették. Régen afrodiziákumként és szívgyógyszerként  tartották  számon, a hosszú élet titkát fedezték fel benne. Ma már orvosi kutatások is bizonyítják, hogy az olívaolaj milyen fontos szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, illetve a rák kialakulásának veszélyét is jelentősen csökkenti. Csupán egy érdekes, de mindenképpen meggyőző tény. Kréta szigete azon területek közé tartozik, ahol a legalacsonyabb a szívbetegségek és a rák előfordulási arányszáma. Valószínűleg ez kapcsolatban van azzal, hogy az egy főre jutó olívaolaj-fogyasztás itt  a legnagyobb a világon. Ajánlatos naponta 2-4 teáskanálnyi olívaolajat fogyasztani, elsősorban  salátaöntetként. Kalóriaérték: 1 evőkanál / 108 kcal / 453 kJ

 

 

Padlizsán

Megfigyelések  igazolták, hogy jót tesz a koleszterin érfalban való lerakódása ellen, és a padlizsán is csökkentheti bizonyos rákkeltő  anyagok hatását. Gazdag C- vitaminban, kalciumban  és káliumban, rost tartalma kiemelkedő. Kalóriaérték: 100 g / 2o kcal / 86 kJ

Paraj

A parajt természetesen mindenkinek ajánlják a táplálkozáskutatók, de a jelenlegi és a volt dohányosoknak különösen. Ugyanis karotinoid-tartalmánál fogva nagy valószínűséggel csökkenti a tüdőrák kialakulásának lehetőségét. Olasz kutatók összehasonlították a karfiol, a saláta, az eper, a sárgarépa és a spenót antimutagén hatását  az egyik rákkeltő szerrel , a nitrozaminnal  szemben, és a paraj bizonyult a leghatékonyabbnak. Magas a  karotin-, a C- vitamin-, az E- vitamin-, valamint a kalcium- és a magnéziumtartalma. Érdemes hetente többször is fogyasztani.kalóriaérték: 100 g / 15 kcal / 65 kJ

Sárgadinnye

A sárgadinnyének is magas a karotin- és a C- vitamin-tartalma, ezért jelentős szerepe van a rákmegelőzésben. Ezek az úgy nevezett antioxidánsok / karotin és a C- vitamin / segítenek ártalmatlanná tenni a szervezetben keletkező és a rák keletkezését elősegítő kémiai  anyagokat. Idényben akár naponta 20 - 30 dkg-ot  is ajánlatos fogyasztani. Kalóriaérték: 100 g / 53 kcal / 221 kJ